Copyright © Citer Teman
Design by Dzignine
Saturday, January 19, 2013

Mai Pekena Kacang Pool

Kali ni aku nak cerita tentang satu menu yang sangat popular di kalangan warga Johor Bahru iaitu Kacang Pool. Aku sebenarnya walaupun dulu pernah membesar di Johor, tapi tak pernah tau pun kewujudan kacang pool ni, yelah..dulu masa zaman kecik2 manelah tau nak jalan2 sangat, lagi2 area bandar ni, mau aku sesat tak balik rumah nanti.

Ok alkisah kepopularan kacang pool ni memang dah lama dah..tidak keterlaluan jika aku katakan semu orang johor pernah dengar tentang makanan ni. Ianya diperbuat daripada campuran kacang parang, daging kisar, telur dan beberapa bahan lain dan dimakan bersama dengan roti bakar yang tebal tapi sangat gebu yang menjadikan menu ni sangat sesuai di makan oleh sesiapa saja tanpa mengira waktu.

Kepada yang ingin merasai keenakan kacang pool ni bolehlah singgah di medan selera yang terletak betul2 disebelah balai bomba JB, atau senang kate jalan yg nak menuju ke bandar JB melalui jalan Tun Abdul Razak, kalau datang dari arah Skudai atau Tampoi, korang ikut jalan yg menghala ke pusat bandar ye (tapi bukan ikut jalan ke Danga Bay tau). Lepas tu, korang cari gerai yang tulis Kacang Pool Haji, sempoi je gerainya. Aku rase gerai nilah yg mula2 memperkenalkam kacang pool ni. Sebagai makluman, harga semangkuk ialah rm4 sahaja. 

Ok kat bawah ni aku share kan gambar2 kacang pool ni yg aku makan bersama2 dgn mak abah aku masa diorang datang ke rumah aku hari tu.


Inilah dia kacang pool..sedapnye!


Dimakan dengan roti bakar yang gebu


Mak abah aku



Ahaaa..yg ni pula aku saje je upload sebab sedap juga tauhu bakar ni, abah aku yang beriya nak, tapi memang sedaplah..tauhu bakar ni turut dijual di gerai kacang pool haji ni.





Jadi setakat ini sajelah dulu ye, nantikan post yang akan datang mengenai ABC Special yang boleh didapati di JB ni.

0 comments:

Post a Comment