Copyright © Citer Teman
Design by Dzignine
Friday, January 4, 2013

Tempat-tempat Pelancongan di Malaysia

Di Malaysia ni, sebenarnya banyak sangat tempat2 yang menarik untuk di lawati, cuma mungkin kita saja yang samada tidak tahu ataupun tidak sempat untuk explore tempat2 menarik ni. Situasi yang sama turut berlaku pada aku juga sebab dulu aku tak minat sangat nak berjalan-jalan ni, cuma lepas kahwin ni, bila dah ada hubungan suami isteri, aku rasa macam nak pergi semua tempat2 ni. Tapi sebelum tu, kenelah ade perancangan, terutamanya dari segi kewangan. Lelaki ni biasalah, bab duit memang berkira sikit, tapi itu tak bermaksud kedekut tapi beringat2..

Bagi aku yang bekerja makan gaji ni, target nak melancong tu setakat dalam Malaysia jelah. Tapi insyaAllah, kalau ada rezeki lebih, aku akan bawa isteri dan keluarga aku pergi melancong oversea. Bukannya nak bangga sangat melancong oversea tu, tapi sekadar nak tengok negara orang macam mana, sambil2 tu boleh tambah pengalaman. Pepatah kata, "hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, tapi lebih baik hujan di negeri sendiri". Betul ke pepatah aku tu? Entahlah, dulu BM tak pass..macam nilah hasilnya, hehe..

Untuk melancong ni, paling penting kita mesti ada peta pelancongan. Selepas itu, kenelah buat kajian sikit tentang latar belakang tempat yang kita nak pergi melancong tu, bunyi macam skema kan? tapi itulah yang terbaik sebenarnya untuk mengelakkan diri kita daripada menjadi kelam kabut di saat2 akhir. Di sini aku nak kongsikan kepada pembaca-pembaca semua gambar2 destinasi pelancongan di seluruh negara kita ini. Secara tak langsung, aku turut menyumbang kepada promosi kempen cuti-cuti Malaysia, hehe..gambar2 ni aku ambil daripada internet je, tapi kat internet tu bersepah2, so aku kumpulkan untuk senang nak rujuk pada bila-bila masa..ok jom kita tengok !


Peta Pelancongan Cameron Highlands


Peta negeri Kelantan


Peta negeri Kedah


Peta negeri Pulau Pinang


Peta negeri Terengganu


Peta Negeri Sembilan


Peta negeri Sabah


Peta pelancongan Pulau Pangkor, Perak


Peta negeri Johor


Peta pelancongan Pulau Langkawi, Kedah


Peta negeri Melaka


Peta Negeri Sembilan


Peta negeri Perak


Peta negeri Terengganu


Peta negeri Pahang


Peta pelancongan Pulau Langkawi, Kedah


Peta negeri Sarawak


Ok, di sini juga aku share kan gambar2 destinasi pelancongan yang bersifat keriangan khas bagi sesiapa yang mencari hiburan untuk seisi keluarga seperti waterpark, safari/zoo dan sebagainya.


Malacca Wonderland


Legoland, Johor

Akhir sekali, aku share kan peta pelancongan kepulauan Hong Kong, China. Ni saje je aku letak, manelah tau kot2 satu hari nanti aku teringin nak melawat Hong Kong ni. Dulu dah pernah pergi sekali masa ikut rombongan Global Outreach Programme (GOP), best lah jugak tapi biasalah bila dah ikut rombongan ni, agak terikat dengan jadual yang dah di tetapkan.


Jadi setakat ini sajalah perkongsian peta-peta pelancongan di sekitar Malaysia yang aku mampu kongsikan. Semoga ianya dapat memudahkan anda semua untuk merancang percutian yang menyeronokkan, termasuklah aku dan wife aku :)

0 comments:

Post a Comment