Copyright © Citer Teman
Design by Dzignine
Wednesday, January 9, 2013

Nasi Durian

Sekarang ni di Johor sedang musim buah durian, jadi ada banyaklah durian di jual di sini. Tapi harganya agak mahal jugaklah..sekilo RM6-8 bagi durian yang biasa. Aku tak pasti kat tempat lain macam mane harganya. Tapi yang penting, siapa yang jual durian, memang cepat naik haji :P

Tapi aku bukan nak cerita pasal harga durian, tapi aku nak cerita tentang nasi durian..haaa...korang pernah dengar tak nasi putih di makan dengan durian ? fuuhh..kalau korang tak pernah dengar, tambah2 lagi tak pernah makan, memang rugi lah hidup korang..hehe..Sebenarnya aku pun ni baru kali kedua makan nasi durian. Pertama kali aku makan masa kat rumah mak mertua aku kat Perak sane tu. Mase ayah mertua aku offer, nak makan nasi durian ke tak..aku rase pelik giler..tak pernah di buat orang. Tapi kerana rasa ingin tahu yang sangat mendalam, tambah2 lagi aku ni hantu durian, jadi aku pun terima jelah pelawaan mertuaku dengan hati yang berkobar-kobar. Fuhh...rupe-rupenya, sedaaapppppp giler tak terkata..tetibe aku terfikir, kenapalah baru sekarang aku jumpa nasi durian ni.

Cara-cara nak buat nasi durian ni senang aje:

1. Nasi putih + sedikit garam + sedikit air kosong
2. Beberapa ulas buah durian (3-4 ulas)
3. Gaulkan isi buah durian tu dengan nasi putih tadi
4. Nikmatilah dengan penuh selera :)

Senang je kan? haa..itulah dia penangan nasi durian. Aku tak taulah resepi ni datang dari mane, yang penting makan memang terangkat. Tanpa membuang masa, aku share kan gambar-gambar nasi durian yang sedap ni:



Stok simpanan buah durian aku..hehe


Nasi putih + sedikit garam + sedikit air kosong + beberapa ulas durian


Isi buah durian di gaul bersama dengan nasi putih


Fuhh..sedap nye...

Ok nanti korang cubalah buat di rumah ye. memang sangat sedap, kalau nak buat niaga pun boleh, hehe..ok jumpa lagi di post yang lain :)

0 comments:

Post a Comment